Stage op de dialyse afdeling - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Floor Neck - WaarBenJij.nu Stage op de dialyse afdeling - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Floor Neck - WaarBenJij.nu

Stage op de dialyse afdeling

Blijf op de hoogte en volg Floor

22 Mei 2017 | Denemarken, Odense

Ik loop nu ondertussen al 2 weken stage op de dialyse afdeling hier in het ziekenhuis van Odense. Ik heb 2 begeleiders die uitstekend engels spreken wat wel fijn is want ondanks dat ik hier al een tijdje zit, spreek ik nog maar een paar woorden Deens.
Ik mag steeds iets meer doen en leer bijna elke dag wel wat nieuws. Ik weet ondertussen hoe ik de dialyse machine klaar maak voor gebruik. De patiënten op de afdeling hebben een van 3 soorten ingangen die aangeprikt kunnen worden om de dialyse te kunnen starten. Een shunt in de arm (directe connectie tussen de ader en slagader), een graft een synthetisch slangetje dat de slagader met de ader verbind. Dan is er nog een CVK (centraal veneuze katheter). Patiënten krijgen pas een CVK als het echt niet meer anders kan. De CVK zit meestal onder het sleutelbeen. Als er acuut een ingang nodig is kan er ook een in de nek geplaatst worden. Deze is echter altijd tijdelijk, vanwege het grote gevaar op infectie die direct naar de hersenen kan gaan.
Ik mag de CVK onder begeleiding verzorgen en de patiënt aansluiten op de dialyse machine. In het begin keek ik vooral mee hoe mijn begeleiders het deden maar ondertussen vertrouwen ze het mij toe en kijken zij mee hoe ik het doe.
Ik dacht voordat ik begon met deze stage dat een CVK alleen onder het sleutelbeen of bij hoge nood in de nek geplaatst werd. Dit blijkt dus niet zo te zijn. Vorige week zag ik iemand met een CVK in zijn been. Toen ik er over nadacht was het eigenlijk best logisch omdat je daar ook grote slagaderen zitten. Vandaag bleek dat je ook een shunt in je been kan hebben. Dit is iets wat ze aan het uitproberen zijn bij patiënten waarbij de shunt in de arm het begeven heeft. Dit doen ze als tussenstap om te voorkomen dat een patiënt aan een CVK moet (infectiegevaar).
Hier in huis is het gezellig. Afgelopen vrijdag heb ik met een huisgenootje een 40km gefietst naar het noorden van het eiland. En zaterdag hebben we dat afgesloten met een kampvuur hier vlakbij het hui. Ze hebben hier op verschillende plaatsen, kampvuur plekken gemaakt. Dit was erg gezellig vooral omdat we onverwacht getrakteerd werden op vuurwerk.
Vanavond is de laatste avond van een huisgenootje. Ze is hier 12 weken geweest. Dus we gaan gezellig met bijna het hele huis eten om de periode feestelijk af te sluiten.
Ik zal snel weer wat schrijven. Nog twee weken op de dialyse afdeling en dan om alles af te sluiten ga ik nog 4 weken op de neonatologie.
To be continued dus :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Odense

Odense

Ik ga 20 weken naar Odense

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2017

Stage 1 zit er op

22 Mei 2017

Stage op de dialyse afdeling

04 Mei 2017

Afscheid

23 Maart 2017

Update

14 Februari 2017

Eerste week in Odense
Floor

Student HBO-V die voor 20 weken naar Odense gaat

Actief sinds 22 Nov. 2016
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 5798

Voorgaande reizen:

22 November 2016 - 31 December 2016

Odense

Landen bezocht: